Gratis konsultation

(+46) 076 558 5616

FAQ

FAQ

Generell fråga

Personalvårdsförmån, motion och friskvård

Personalvårdsförmåner är förmåner av mindre värde som har som syfte att skapa trivsel i arbetet. Det kan vara friskvårdsbidrag, motionsaktiviteter och enklare förfriskningar som kaffe eller frukt på arbetsplatsen.

Personalvårdsförmåner är skattefria, men för att räknas som en personalvårdsförmån ska förmånen

  • vara av mindre värde
  • rikta sig till hela personalen
  • inte gå att byta mot kontanter.
Exempel på skattefria personalvårdsförmåner
  • Friskvårdsbidrag på högst 5 000 kronor per år som du kan använda till enklare aktiviteter med inslag av motion eller annan friskvård, till exempel ett gymkort eller ridlektioner.
  • Motionsaktiviteter, massagebehandlingar eller gymkort som arbetsgivaren bestämmer och direkt betalar för. Till exempel tillgång till gym eller massage på arbetsplatsen.
  • Kaffe, frukt och annan enklare förtäring i samband med arbetet, som inte kan ses som en måltid.
  • Trivselutflykter.
Friskvårdsbidrag
Reglerna i korthet
  • Arbetsgivaren bestämmer om personalen ska erbjudas ett friskvårdsbidrag.
  • Hur friskvårdsbidraget får användas bestämmer arbetsgivaren utifrån den praxis och lagstiftning som finns. Alla i personalen ska erbjudas samma villkor.
  • Du får använda friskvårdsbidraget till enklare aktiviteter med inslag av motion eller för behandling som är avstressande eller motverkar ömhet och stelhet. Du kan också använda det till kostrådgivning och rådgivning i samband med rökavvänjning.
  • Du får inte använda friskvårdsbidraget för att hyra eller köpa utrustning.
  • Du får inte använda friskvårdsbidraget för medlemsavgifter, teorikurser, diplom, hälsovård, sjukvård eller skönhetsvård.
  • Friskvårdsbidraget ska vara av mindre värde. Du kan få maximalt 5 000 kronor per år.
  • För aktiviteter utan inslag av motion, till exempel massage, får aktiviteten kosta maximalt 1 000 kronor per tillfälle för att vara av mindre värde och skattefritt.
Hur stor friskvårdsbidrag kan en arbetsgivare erbjuda?

Din arbetsgivare kan erbjuda dig ett friskvårdsbidrag, ett angivet belopp som du utifrån eget val kan använda till motions- och friskvårdsaktiviteter. Det är arbetsgivaren som bestämmer om ni erbjuds ett friskvårdsbidrag och bidragets storlek. För att friskvårdsbidraget ska vara skattefritt måste alla i personalen få samma belopp och samma villkor.

Friskvårdsbidraget måste också vara av mindre värde. Det innebär maximalt 5 000 kronor per år. Betalar arbetsgivaren ut mer än 5 000 kronor får du betala skatt på hela friskvårdsbidraget.

Om du använder friskvårdsbidraget till en aktivitet som inte innehåller inslag av motion, till exempel massage, får aktiviteten inte kosta mer än 1 000 kronor per tillfälle. Kostnaden för aktiviteten är då inte av mindre värde. Ersätter arbetsgivaren dig för en sådan aktivitet är det en skattepliktig förmån.

För aktiviteter som har inslag av motion kan kostnaden överstiga 1 000 kronor per tillfälle och fortfarande vara av mindre värde. Du kan till exempel använda friskvårdsbidraget för att betala startavgiften i ett motionslopp även om startavgiften är mer än 1 000 kronor.

Arbetsgivaren betalar ut friskvårdsbidraget till dig i efterhand mot ett kvitto, och du ska ha betalat för aktiviteten under inkomståret. På grund av lönerutiner finns undantag kring årsskiftet.

Eget sparande till din pension

På sikt har eget sparande till pension rätt liten påverkan på den totala pensionen. Det finns flera saker att tänka på när det gäller pension och eget sparande. Två exempel på långsiktigt sparande är att sätta undan pengar i ett investeringssparkonto (ISK) eller  i en kapitalförsäkring. Det går också  att minska dina utgifter som pensionär genom att amortera på eventuella bolån. 

Du som är anställd och har tjänstepension från din arbetsgivare kan inte göra avdrag i deklarationen för privata pensionsförsäkringar eller individuella pensionssparanden (IPS). Du kan istället spara med skattade pengar på ett  investeringssparkonto (ISK) eller en kapitalförsäkring

Med allmän pension och tjänstepension får du ungefär 60-80 procent i snitt av din lön i pension, beroende på hur länge du jobbar och hur din inkomst sett ut under hela arbetslivet.

Hur ser det ut för dig med din pension?

Du kan logga in på Mina sidor för att få en snabb och enkel överblick över alla delar i din framtida pension. Då blir det lättare att ta ställning till om du vill eller behöver spara extra till pensionen. Där får du flera tips på hur du kan påverka din framtida pension. 

Tre sätt att spara till din pension

  • Investeringssparkonto (ISK) innebär att du sparar i aktier eller fonder och det du har på kontot ägs direkt av dig. 
  • Kapitalförsäkringen innehåller nästan alltid någon typ av försäkring. De aktier eller fonder du har där ägs inte av dig, utan av ett försäkringsbolag.
  • Amortera på bolån kan vara ett alternativ i kombination med eget sparan

https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/eget-sparande-till-pension

Prisbasbelopp för 2024 fastställt

Regeringen har fastställt prisbasbeloppet och det förhöjda prisbasbeloppet till 57 300 kronor respektive 58 500 kronor
för år 2024. Prisbasbeloppet används bland annat inom socialförsäkringen och inom skattesystemet. Höjningen av prisbasbeloppet gör att taken i bland annat ersättningarna från sjuk- och föräldrapenning höjs, då de räknas utifrån prisbasbelopp. Även garantipensionen höjs.

Prisbasbeloppet för 2024 grundas på ändringarna i det allmänna prisläget mellan juni 2022 och juni 2023. Det beräknas av SCB och fastställs av regeringen.

Höjningen av prisbasbeloppet innebär att garantiersättningen i sjukersättningen höjs till 13 275 kr per månad vilket är en höjning med
1 112 kr per månad. Maximal inkomstrelaterad sjukersättning eller aktivitetsersättning höjs till 23 171kr per månad vilket är en höjning med
1 941 kr per månad.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/09/prisbasbelopp-for-2024-faststallt/?utm_campaign=srfnyhetsbevakning&utm_medium=email&utm_source=newsletter&link_id=c8702e50-79a1-4bc3-b5ab-46a62b75c5ff

Så sänks skatten för pensionärer över 66 år

Regeringens skattesänkning för pensionärer gör att du som har 16 667 kronor i pension får behålla 16 kronor mer varje månad. Har du 40 000 i pension minskar din skatt med 269 kronor.

Företagare

Tjänstepension för småföretagare.

Max Matthiessen erbjuder upphandlade pensions- och försäkringslösningar speciellt anpassade tillsammans med företagarförbundet för småföretagare. Max Matthiessen hjälper dig med ett behovsanpassat pensionssparande och ser till att både din inkomst och pension är tryggad vid eventuell långvarig sjukdom.

Max Matthiessen hjälper dig med översyn av följande delar:

  • Pensionssparande
  • Översyn av intjänad pension gällande avgifter och placeringar
  • Försäkringsskydd vid långvarig sjukdom
  • Efterlevandeskydd vid dödsfall
  • Förebyggande försäkringar så som sjukvård och samtalsstöd

https://ff.se/tjanstepension/
Sjukvård-, Liv och Olycksfallsförsäkringar för småföretagare.

Livförsäkring 10 prisbasbelopp

En livförsäkring ger ekonomisk trygghet till dina nära och kära om du skulle gå bort. Om du dör behöver din partner klara era gemensamma kostnader på en inkomst. Har du barn från tidigare förhållande, då har de enligt lagen rätt att få sin arvslott direkt när du dör. Det kan drabba din efterlevande partner hårt. En livförsäkring ger ekonomiskt skydd till dina efterlevande. Den hjälper till att skapa lugn ifall det som inte får hända händer.

Olycksfall heltid 30 prisbasbelopp

En olycksfallsförsäkring ger betydelsefullt skydd oavsett livssituation – ett viktigt ekonomiskt stöd om olyckan är framme. Försäkringen ersätter kostnader du får vid en olycka, till exempel för vård, rehabilitering, hjälpmedel och resor. Det är ett bra och viktigt skydd. Men en olycksfallsförsäkring gör verklig skillnad om olyckan leder till ett handikapp som gör att du inte längre kan arbeta eller fungera som vanligt. 

Sjukvårdsförsäkring

Du som medlem i FF har möjlighet att teckna en sjukvårdsförsäkring. Försäkringsgivare är SEB. Med försäkringen får du snabb tillgång till  privat vård genom ett stort nätverk av specialister i hela landet. (Förtur till vård som inte är akutsjukvård).

Företagarförbundet har genom samarbete med Max Matthiessen tagit fram en mycket förmånlig Sjukvårds-, Liv- och Olycksfallsförsäkring speciellt anpassad för dig som småföretagare din familj och dina anställda.

Skicka in ansökan nedan eller ring 08-613 03 14 så hjälper vår försäkringsrådgivare dig till ett tryggare företagande!

https://ff.se/sjukvards-liv-och-olycksfallsforsakring/
Tillfälligt anstånd med skattebetalning

Den 11 september 2023 var sista dagen att ansöka om nytt anstånd för företag som har svårt att betala moms- och arbetsgivaravgifter med anledning av pandemin.

Företag som drabbats ekonomiskt av coronapandemin kan ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Betalningen kan skjutas upp i ett år från beslutsdatumet. Från och med den 13 februari 2023 kan företag söka tillfälligt betalningsanstånd för fler perioder.

Anstånd kan nu medges för tolv perioder för månadsredovisning, fyra för de som redovisar per kvartal och två perioder för de som redovisar moms på årsbasis. I samband med att anståndet upphör finns det möjlighet att ansöka om förlängning av anståndet först i ytterligare ett år och därefter är det möjligt att ansöka om avbetalningsplan i ytterligare tre år.

Vad innebär reglerna om tillfälligt anstånd?

Om ditt företag drabbas av likviditetsproblem på grund av följderna av coronapandemin, så har du möjligheten att ansöka om tillfälligt anstånd med betalning. Anstånd innebär att du skjuter upp betalningen av din skatt och i stället betalar den senare. Du betalar en kostnadsränta och en anståndsavgift på anståndsbeloppet. 

Du som är registrerad som arbetsgivare eller registrerad för moms (mervärdesskatt) kan ansöka om tillfälligt anstånd. Du kan få anstånd med följande skatter och avgifter:

  • arbetsgivaravgifter och avdragen skatt
  • moms.

https://www.skatteverket.se/foretag.4.76a43be412206334b89800052908.html

Anställ utländsk arbetskraft

Nu finns en ny guide för dig som ska anställa någon som bor i utlandet för ett arbete i Sverige.

Här får du information om vilka regler som gäller när du anställer någon som bor i utlandet för arbete i Sverige.

Den här guiden riktar sig till dig som är svensk eller utländsk arbetsgivare med fast driftställe i Sverige som anställer utländsk arbetskraft för arbete i Sverige. Med det menar vi personer som bor utomlands och ska flytta till Sverige för att arbeta, eller som ska arbeta tillfälligt i Sverige.

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/internationellanstallning/anstallautlandskarbetskraftforarbeteisverige.4.fa979e918895f4387dc5e.html

Bokföring: Krav på att spara papperskvitton slopas

Nu kommer en av regeringens lovade regeländringar för att underlätta för landets företagare. Häromdagen släppte regeringen en propositionsförteckningen där det går att läsa:

  • Avskaffat krav på bevarande av räkenskapsinformation i original.

Näringsminister Ebba Busch bekräftar detta på hennes Instagram där hon i ett filmklipp meddelar:

– Kära företagare, är ni också trötta på kvittokaoset? Tack och lov blir det slut på det nu.

Hon skriver att den här regelförenklingen beräknas sänka företagens administrativa kostnader med nästan 4 miljarder kronor årligen.

De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 juli 2024.

Så har bokföringslagen gällande kvitton fungerat

Enligt bokföringslagen har företag varit tvungna att arkivera kvitton och fakturor på papper om de har tagits emot på papper. Kravet har varit att du måste spara kvittot eller fakturan i minst tre år. Detta har länge ansetts omodernt och många har krävt att regelverket ska ses över. Elektroniska kvitton har inte behövts att skriva ut och sparas utan har kunnat sparas av företaget eller organisationen i elektronisk form.

Nu behöver alltså papperskvitton inte längre sparas utan kan kastas när det scannats/fotats och bokförts.

https://foretagande.se/nu-slopas-krav-pa-att-spara-papperskvitton

Anställda

Så mycket sänks din skatt nästa år

Tjänar du 40 000 kronor i månaden får du 271 kronor mindre i skatt per månad med regeringens nya jobbskatteavdrag. Tjänar du 25 000 får du nöja dig med 113 kronor i skatteminskning.

Balans i arbetslivet

Att må bra på och av jobbet blir en allt viktigare fråga i dagens arbetsliv. Arbetsbelastning, övertid och stress ökar och gränsen mellan arbetstid och fritid suddas ut alltmer.

Känner du att jobbet är med dig – dygnet runt? Det finns många riskfaktorer för  arbetsrelaterad stress i dag. För hög arbetsbelastning, avsaknad av rimliga samband mellan krav och resurser, otydlig arbetsorganisation och otydligt ledarskap samt problem som rör det sociala samspelet är en vardag många idag känner igen.   

Men det går att göra något.

Prata med din chef

Det är alltid arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Men som medarbetare är du skyldiga att påtala problem, risker och möjliga förbättringar. Din arbetsgivare kan inte veta om ingen säger något, så  första steget är alltid att prata med din chef om du upplever arbetsmiljöproblem.

Om du och chefen kör fast

Om det finns ett arbetsmiljöombud på din arbetsplats, kontakta hen för att få stöd i den fortsatta dialogen med din chef. Ditt arbetsmiljöombud jobbar för att du och dina kollegor ska må bra av och på jobbet och håller ett öga både på den psykosociala och fysiska arbetsmiljön i samarbete med arbetsgivaren.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/balans-i-arbetslivet

Löneväxling
Hur fungerar löneväxling?
Engångsbelopp för inkomståret 2024

Som engångsbelopp räknas ersättning för arbete som inte avser en bestämd tidsperiod eller inte betalas ut regelbundet.  

Till sådana ersättningar räknas

  • vissa slag av ackordsersättningar
  • retroaktiv lön
  • semesterersättning
  • tantiem (andel i vinst som tillägg till lön)
  • vissa provisioner och arvoden
  • avgångsvederlag            
  • retroaktiv livränta.

Skatteavdrag från engångsbelopp

Det finns olika tabeller för skatteavdrag från engångsbelopp för samtliga kolumner för allmänna tabeller.

Så läser du tabellen

Är det någon skillnad på rast och paus?

Arbetstidslag (1982:673)

15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka
arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället. …

…Pauser räknas in i arbetstiden. (§15-17)

D v s att skillnaden mellan rast och paus är rast räknas inte in i arbetstiden och paus räkans in i arbetstiden.

Obekväm arbetstid – OB

När schemalagd arbetstid infaller på kvällar, nätter och helger.
Ersättning (ob ersättning) enligt kollektiv- eller anställningsavtal – oftast per timme.

Inom vissa branscher är det nödvändigt att
arbetet förläggs till s.k. obekväm arbetstid (OB-tid).
Anställda får ob-ersättning enligt kollektivavtal.
Beräkning av ob-tillägg kan ske genom fasta
angivna belopp per timme eller framräknad
ersättning med 50-100% av timlönen.
För arbetare kallas ersättningen ”ob-tillägg” och
för tjänstemän kallas oftast samma ersättning
för ”förskjuten arbetstid”.

Ordinarie OB-ersättning:
  • Måndag – fredag från kl. 20.00 till kl. 06.00 påföljande dag.
  • Lördag, midsommar-, jul- och nyårsafton från kl. 16.00 till kl. 06.00 påföljande dag.
  • Söndag och helgdag från kl. 06.00 till kl. 06.00 påföljande dag.
OB-ersättning vid nattarbete:
Mertidsersättning

När en deltidsanställd arbetar utöver sin ordinarie arbetstid kallas det mertid.

Enligt lag får du jobba högst 200 timmar mertid under ett kalenderår. Du beräknar mertid utifrån samma bestämmelser som vid övertid.

En deltidsarbetande medarbetare måste först arbeta upp till den ordinarie arbetstiden för heltid innan det blir övertid.

Övertidsersättning

Enligt arbetstidslagen får övertid maximalt tas ut med 48 timmar under fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår.

Enkel övertid

Tjänsteman: månadslön /94

Arbetare: timlön + 50% övertidsersättning (1,5 timlöner)

Kvalificerad övertid:

Tjänsteman: månadslön /72

Arbetare: Kvalificerad övertid: timlön + 100% övertidsersättning (2 timlöner)

Med kvalificerad övertid avses övertidsarbete på följande tider:

  • mellan klockan 19.00 på fredag och klockan 07.00 på måndag,
  • mellan klockan 19.00 på dag före Trettondedag Jul, Första Maj, Kristi Himmelsfärds dag eller Nationaldagen och klockan 07.00 närmast följande vardag,
  • mellan klockan 19.00 på Skärtorsdagen och klockan 07.00 på dagen efter Annandag Påsk,
  • mellan klockan 19.00 på dag före midsommarafton, julafton eller nyårsafton och klockan 07.00 på vardag närmast efter helgdagsaftonen

samt

  • i övrigt mellan klockan 22.00 och 06.00.

Övrig tid är enkel övertid.

Kompensationsledighet: övertid i ledighet

Övertid kan översättas till komptimmar och tas ut i
kompensationsledighet
Vanlig översättning:

  • Enkel övertid 1 timme = 1,5 timmar komptimmar
  • Kvalificerad övertid 1 timme = 2 timmar komptimmar